november 15, 2008

Lycklig blir man tillsammans med någon

sa Francoise Sagan. Klart som korvspad att hon har rätt. Frågan är bara med vem?

Hon var en intressant kvinna. Spännande och fascinerande. Före sin tid både litterärt och privat.

Jag ska läsa hennes "Bonjour Tristesse". Eller läsa och läsa. Jag vet hur det kommer att sluta. Jag kommer att köpa boken. Fingra på den, öppna den och lukta på nyboks-doften. Läsa baksidestexten en, två, kanske tre gånger.

Sedan kommer den att ligga på sängbordet och pocka på min uppmärksamhet. Väsa med Lill-Babs hesa JD-röst "Läääääs miiiig, läääääs mig". Mest troligt så kommer jag att lyda uppmaningen och påbörja den. Läsa en trettio-fyrtio sidor och sen kommer intresset att svalna och Sagan kommer att åka in i bokhyllan någonstans mittemellan andra påbörjade verk av storheter som Hemingway och Dostojevskij.

Jag har egentligen läst alla klassiker. Hur mycket jag har läst av dem vill jag inte gå in på. Jag älskar böcker men jag hatar att läsa. Vadå motsägelsefullt? Jag har inte nog ro i kroppen.

Men någonstans i mitt inre är jag ändå övertygad om att jag en dag i framtiden kommer plöja mig igenom "Bröderna Karamazov". Tills dess får böckerna stå där och utgöra en falsk och påklistrad fasad av den kulturelitist jag egentligen vill vara.

Men om man skulle få för sig att skrapa lite på ytan så upptäcker man att undertecknad hellre ser på "Hål i väggen" än "Kobra" och roar sig med att läsa "Se och Hör" på jobbet.

Det är illa. Riktigt jävla illa...

Figge har redan avslöjat mig, nu väntar jag på att bomben ska brisera i andra läger. Tills dess; Sing-a-long ikväll...någon?

11 kommentarer:

Funky Fred sa...

Se och hör har du nog aldrig läst där dock. Du trånar ju mest efter Järvheden när du jobbar, han är visst humorn personifierad enligt vissa.

maria sa...

Ja, han och Per... <3

Anonym sa...

Jag vill droppa något drygt och kulturelitistiskt, så jag gör det.

Bröderna Karamazov = Bättre än sex

Anonym sa...

Visst borde man få mer betalt när man tvingas tillbringa söndagarna med en poserande kåffeindieböna och en långfingerfixerad hårdrockare som aldrig läst en bok om något annat än poker??

notsofunkyfred

maria sa...

Min första kommentar av Figge! Wow!

Det här ska Tove få veta, det här ska tamejfaan hela världen få veta.

Det är nästan, nästan så att man får en liten tår i ögat... Egen blogg, nästa steg?

Funky Fred sa...

Öh! Jag har läst Berts dagbok. Tror ni mig inte och satsar nog mycket pengar så får jag hem och leta fram bokrecensionen jag skrev om den när jag gick i klass 5A på Ursviksskolan!

(Kan fan ha läst 2:an i samma serie också!)

maria sa...

Don't flatter yourself. Ta med recensionen idag då!

Anonym sa...

Lill-Babs hesa röst kan var nog så sensuell och inbjudande.Så många som känt sig manade när hon kallat, det tyder på att det ser ljust ut för Francoise Sagan.

Menar du att det är Whisky som gjort hennes röst sådan?

maria sa...

Jag vill väl inte skryta med att jag och Lill-Babs är bästisar direkt, men jag vågar ändå satsa ett lillfinger på att det är cigg i kombo med whisky som gett henne den där sensuella rösten..

Anonym sa...

Jag kanske borde backa lite när det gäller det sensuella. Rösten är ju faktiskt ganska raspig och det sensuella ligger nog någon annanstans än i rösten. Ciggen är nog den stora boven tillsammans med bristande sångteknik. Whisky dessutom? Ja, man kn ju fantisera om hur hon blir med lite fylla.

maria sa...

Bristande sångteknik? Man tycker ju att Lill-Babs, efter uppskattningsvis 150 år i branschen, bör ha koll på sånt. Men det är kanske efter whiskyn tekniken blir bristande..