november 24, 2008

Jag har inte hybris, nej nej.

Kikade in på Rix FMs blogg-SM för ett tag sen. Jag blev alldeles beklämd över hur många talanglösa svenskar det finns som har tillgång till dator och alldeles för mycket tid över.

Nu tänker jag på bloggare vars inlägg kan se ut som följande:

"Ikväll har Hanna varit här, vi har ätit citronmuffins, de var inte så sura som man kan tro...hihi"

"Kolla vilka snygga rosa armband jag fyndade på Glitter för 29,50:-! Fina, va?"

"Vilken härlig dag det är idag, vad ska ni ägna dagen åt?"

Är det sånt här man ska tvingas läsa? Jag vill skjuta prick med mina kaskadspyor som frambringas efter att jag lyckats hitta blogg efter blogg efter blogg med liknande innehåll. Är hoppet ute för den svenska bloggkulturen?

Vem är då jag att sitta här och klanka ner på andra och tro att jag är störst, bäst och vackrast? Det tror jag inte. Jag anser bara att jag är bättre än merparten av dessa wannabe-blondinbella-fjortis-mainstream-bloggare.

Om jag kunde skulle jag starta en form av judeutrotning, fast denna gång riktad mot skeva modebloggerskor, folk som tillägnat sitt husdjur en egen blogg eller folk som återger vad de äter till frukost...varje dag.

Den enda likheten jag har med Hitler är dock min lugg på mitt körkort. Jag ser det istället som ett kall att hålla ordning och skipa lite rättvisa i det laglösa land som vi också känner som cyberspace. Det har gått sådär hittills. Men samarit som jag är så föreslår jag följande konstruktiva aktiviteter för vilsna bloggare att ägna sig åt istället för att förpesta internätet:

* Skaffa en kolonilott med vänner.

* Spela bingo.

* Lära sig något utdött språk och starta en ny blogg på valda språk. Blondinbella på gotiska skulle förmodligen bli succé...

* Göra en valfri insats för samhället. (Blogga kan tyvärr inte räknas i detta sammanhang)

* Sista tipset blir att läsa en bok. Helst en av Dostojevskijs tjocklek. Så ska väl amatörsmurfarna hålla sig borta från datorn ett bra tag...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är det dock inte skönt att skiten stannar på webben där den inte skadar någon annan. Istället för att dom t.ex. ska sitta på t-banan eller nått kafe där man måste höra deras förpubertala röster gnälla.?.?

Johanna sa...

Bertil 35, trea femma...Bingoo!

Anonym sa...

www.lotten.se
är en okej blogg.

Anonym sa...

På tal om absolut ingenting, är det någon som minns gamla SVT-produktionen "Sajber"?

Det var tider det när höjden av sofistikering var att komma med ett häftigt program vars namn stavades med en löjlig låtsasfonetik.

Anonym sa...

Du har hybris, ja ja. Imponerad av attityden men du har mycket kvar att lära. Spana in ranelid i beckman+nån mer+nån mer. Pollak är med och snackar blaj om den stora uppgift han har att kasta självklarheter i ansiktet på oss + en rolig schyffert och nån expressensnubbe. Fantastisk TV och ranelid får snart en egen show. Finns väl på nätet nånstans om du inte har nåt annat ytterst finkulturellt att sysselsätta dig med..

not so funky

maria sa...

Jag lär nog ha nåt annat ytterst finkulturellt att sysselsätta mig med, dessutom känner jag mig fullärd redan.

Jag påbörjade en skiva till dig idag. Men fick sån jävla ångest så jag gav upp och bröt ihop. Kom senare igen och började youtuba Hål i väggen ist..

Anonym sa...

Jag skulle direkt säga sajberrymden. Jag menar, man vill väl var kool?