oktober 08, 2008

Till Ronja.


Får man tycka att Astrid Lindgren är dålig?

Jag tror inte det. Det är ungefär som att svära i kyrkan eller att tycka att judeutrotningen var en riktigt fiffig idé.

Egentligen har jag ingenting emot Astrid. Jag hatar bara allt hon har gjort. Det är för mycket röda knutar och lyckliga barndomar för min smak. För mycket Klutmark.

Ska jag vara ärlig så hatar jag Ronja Rövardotter mest.

För i helvete Ronja, jag håller dig som ensamt ansvarig för dagens alla miljöproblem. Det var du som startade 80-talets osunda tuperings- och hårsprejsvåg. Jag antar att filmen var sponsrad av Wella för ingen person ser ut sådär i håret i vanliga fall. Jag skyller inte klimatproblemen på de som dricker flaskvatten och vägrar åka kollektivt, jag skyller dem på dig! Det var inte så konstigt att Vildvittrorna fick malignt melanom eftersom hålet i ozonskiktet över Mattisskogen är i klass med hålet i min plånbok efter veckor som arbetslös.

Jag kommer förmodligen blir hatad och skickad till helvetet efter det här inlägget, men det är ingenting motför vad Ronja kommer bli om hon inte räddar den jord som hon är på god väg att förstöra. Ta ditt ansvar, människa!

8 kommentarer:

Anonym sa...

HA! Skönt att någon annan vågar hata!

Angående disneydags-Johan så hör ju hela absurditeten till mitt ansträngda förhållande till honom (delvis p.g.a. hål i väggen). Det var så konstigt att bara gå förbi någon som när man var liten verkligen hörde till de coolaste varelserna på jorden (jag menar han hade typ oändlig tillgång till tecknad film och låg säkert med Eva Röse) och som sedan gått till att vara en ruskig c-kändis som propagerar för neo-buskis.
Hela upplevelsen var ganska anti-klimaxartad...

Anonym sa...

Varför skratta åt hål i väggen när bönder söker fruar?

I all ärlighet så har jag faktiskt inte sett ett helt avsnitt, det är mest programidéen som känns så skitnödig.

Anonym sa...

Alla tycker vi ju olika, och tur är väl det! =) Jag har aldrig haft något emot Astrid, hellre tvärt om..hon ligger mig snarare varmt om hjärtat =)

Anonym sa...

Åh! Jag som älskar Klutmark-andan:) och särskilt Newstreamska huset eftersom det talar så tydligt om lycklig barndom och Astrid Lindgren... man skulle kunna säga att jag älskar (och kanske delvis uppfostrad av?)henne. Hon är tha shit. Men Karlsson på Taket är Ondskan (pennalism) personifierad.

Och jag kommer absolut att läsa henne för "mina" elever så att även kommande generationer älskar henne:)

maria sa...

Britta; jag visste att jag skulle få bannor av dig efter det här inlägget. Nåväl, som kökshoran och koreografen Nilsson säger; Tur att vi alla är olika! =P

Jag misstänker dock att Karlsson på taket och Peter Pan idag är väldigt aktiva i den undre barnporrsvärlden... =S

Anonym sa...

Hahaha!! Jag hatar inte Astrid eller Ronja, men jag älskar det du skriver!
Kanske ditt roligaste inlägg sen förrförra bloggen! Klockrent :D

Anonym sa...

Rackarns att jag är så förutsägbar! Måste jobba på min image tror jag, den börjar bli old news.... :)

Anonym sa...

Ush maria! Dagens ungdomar (läs: mina småbrorsor)ser ju alldeles för mycket pokemon och för lite astrid lindgren på tv, det är min tes. Haha Jag tror att du hade räknat med kritik från mig också ;) Jag väntar fortfarande på ett inlägg om den nya ginatricotpimpjacketrenden i umeå för övrigt. Och Tusen tack för brevet! Det var verkligen supergulligt, jag fick nästan inte upp det ur kuvertet dock (eller snarare: det är inte så mycket kvar av kuvertet nu)Hoppas du får en bra helg! Krama matilda från mig! :)