oktober 19, 2008

Jehovas.

Idag har jag upptäckt att Jehovas vittnen har börjat ta till nya tekniker för att värva medlemmar.

Jag var ute och sprang och såg en bil som stod parkerad på ett suspekt sätt vid vägkanten. Jag tänkte på Engla. Och på hon som blev mördad i Gällivare och på allt annat som Leif GW säger och som får mig att bli mörkrädd.

Så jag började springa fortare och flåsade som en upphetsad isbjörn. Som om inte detta var nog la jag på ett riktigt morskt och elakt ansiktuttryck. Lite som Persbrandt när han ska se arg ut, ni vet, ner med ögonbrynen och skjut ut underkäken så man ser helt utvecklingsstörd och farlig ut. Allt för att de skulle fatta att jag var en sån tjej man inte skulle bråka med.

Sen kom jag närmare och såg att det var Jehovas och inte någon kallblodig mördare. Jag andades ut. Lite för tidigt kanske, för just när jag passerade bilen vevades rutan ner.

Han skjuter mig! Hann jag tänka.

Men gubben i förarsätet sträcker ut två händer och ger mig en applåd. Och glada tillrop hörs från baksätet i bilen. Jag kände mig som Gebrselassie på upploppet i OS. Jag ler tillbaka och till min förvåning hör jag mig själv ropa:

-Bra hejaklack, men jag skriver inte på nåt!

Så lättköpt är jag inte, liksom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Egendomligt att du tolkar förarens handklappning som nytt sätt för Jehovas vittnen att värva medlemmar. Det verkar inte ens som du fick något att läsa. Kan inte förarens reaktion bara tolkas som en uppmuntran till motion?

Anonym sa...

Haha, jag tror då helt klart att dom hade något i görningen! Självklart var dom ute efter att värva dig!

maria sa...

Det kan stämma. Jag hade så bra fart att jag inte ens hann stanna och mottaga något läsbart. Nåväl, en uppmaning till motion är väl aldrig fel...

Anonym sa...

du är alldeles för långsam på att uppdatera.. :I

maria sa...

Jag vet. Det är den norrländska mentaliteten som förstör för mig, här har vi liksom int så bråttom..