oktober 21, 2008

Lill-Babs.

Marielle tyckte jag skulle skriva ett inlägg om Lill-Babs.

Jag tror att hon har nåt otalt med kvinnan men själv har jag, konstigt nog, inget emot Lill-Babs. Hon är ju en levande legend för tusan! Jag måste hålla mig i skinnet för att inte dra till med att kalla henne den kvinnliga motsvarigheten till Orup.

Jag gillar att det glittrar om henne när hon ler. Förmodligen är det allt solpuder hon borstat på för att förbättra den orange året-om-solariebrännan. Hon hade kunnat vara Madeleines mamma, fast då hade hon ju varit drottning och det hade blivit svårt att förklara för kungen...

Jag gillar att om man kikar riktigt noggrannt och lyfter bort lite av det sönderfönade håret så kan man se små gulliga bitar av silvertejp bakom hennes öron som ska släta ut rynkorna. Cat Woman light.


Jag gillar hennes pliriga ögon som sänder ut ett budskap liknande "jag-har-legat-med-fler-män-än-din-morsa-kan-räkna-till". Det gillar jag verkligen. Vad mamma tycker förtäljer lyckligtvis inte historien.

Jag gillar att hon har gått i höga klackar hela livet och nu inte kan gå i lågskor. Jag gillar det, fast jag fattar det inte. Vadå? Det är väl bara att ta av sig skorna?

Jag gillar att hon förmodligen skulle slå igenom stort i hiphop-världen om hon tog på sig ett par lågskor. Introducing Lil'babs. Yo, Yo, mah Järvsö-niggahs! Succé!

Jag gillar att hon är manlig, hon pratar som att hon har rökt fjorton paket cigg om dagen och dessutom sänkt en flaska JD till kvällsfikat. Och så går hon så jävla bredbent också... Eller just ja, det var Nanne Grönwall.

Jag tror ta mig fan jag gillar allt hon gör. Ja, förutom att hon aldrig ger upp Klas-Göran. Jag menar, hallå Barbro, det var FEMTON år sen han skrev sist. Sluta gå hemma på fäbon och vänta, han kommer inte tillbaka. Dessa blondiner...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att läsa ett inlägg som till 100 % stöttar Lill-Babs. Hon brukar annars mest få påhopp på sig. Sen fattar jag inte om den kvinnliga motsvarigheten till Orup skall ses som positivt eller negativt.

Det är med drottning var nog mer på pricken än du tror. Lill-Babs träffade faktiskt kungen, som då ännu var ogift, nägra gånger i 70-talets början och åtminstone skandaljournalisterna ville nog antyda att kungen fanns med i det stora antal som din morsa inte kan räkna till. Tänk på att det bara är åtta års skillnad på dom. Och det är lite i Lill-Babssammanhang. Rökt har hon gjort mycket och förmodligen druckit whisky också. En sådan röst kommer inte från ingenstans. Speciellt inte om man har hört hennes spröda ungflicksröst från 50-talet. Hälproblemet lär ha försvunnit sedan hon började spela golf. När det gäller det bredbenta tror jag inte att hon står Nanne efter. Men sen det där igen med karlarna som hon legat med - försök inte ens räkna dom!

Men som sagt - det är Sveriges bästa scenartist!

maria sa...

Det här var ju helt vansinnigt roligt. Gör dig gärna tillkänna så att vi kan diskutera musik!

Och du, att bli jämförd med Orup är alltid positivt!!

Anonym sa...

Hur ger man sig till känna? Jag talar gärna musik men kan inte så mycket om den nya.

maria sa...

Aha, jag tänkte om du hade någon blogg själv?