januari 24, 2009

Wayne's Coffee.

Idag tänkte jag behandla frågeställningen "Varför går man egentligen till Wayne's Coffee?"
Egentligen är det ganska obegripligt. Dyrt, opersonligt och högljuddt. Ändå är alla där. Så även jag. Jag har länge funderat på varför och har därför sammanställt en lista över möjliga anledningar:

1. För att fika gott fika. Nja, jag vet inte. Det är alltid samma gamla fika, fast ibland när slentrianen börjar bli alltför påtaglig så tar de hjälp av den lilla nissen bak i disken (inte Jack) som får komma på nya klatschiga rock'n roll-namn till bakverken, som typ Devil's cake och Angel's cake. Och sen kan man köra på med samma tråkiga fika två år till (man har ju ändå fräschat upp det med ett nytt namn) Sen har de kardemumma i allting. Jag hatar kardemumma!

2. För att dricka gott kaffe. Ja, faktiskt! Gott är det, men dyrt. Fast det har man råd att kosta på sig när man gör sig en karriär i bingobranschen.

3. För att träffa Tove & Jack. Självfallet!

4. För att äta en god lunch. Kycklingsalladen är god. Likaså bagel med räk-och parmesanröra. Så känner man för att lägga ut sin halva månadslön på en lunch så rekommenderar jag Wayne's. Dock höjer jag ett varningens finger och säger att man bör vara där tidigt, gärna ställa sig och köa utanför runt halv sju-sju på morgonen, om man vill vara säker på att få sig en kycklingsallad. Annars brukar konversationen i kassan låta något sånt här:
- En kycklingsallad med pasta, tack.
- Vi har slut pasta
- Eh, okej. Men det går bra utan.
- Vi har slut kyckling.
- Okej, jag kan ta en med lax.
- Slut.
- GI-sallad då?
- Slut, tyvärr. Och förresten så har vi slut grönsallad och tomat och dressing och paprika också så du får väl nöja dig med en torr kardemummabulle idag. Nästa!


5. För att synas med den rätta klicken. Det här diskuterade jag med någon. Jag vet inte riktigt vilka som hör hemma i den "rätta" klicken. Men tydligen är det dom som beställer en americano på Waynes, hänger lite på Antikvariatet på eftermiddagarna, diskuterar svåra saker över en öl på Kåffein och avslutar kvällen på Nocks. Vette fan hur man ska gå till väga för att verkligen synas med det här gänget. Att sätta sig vid bordet framför och ta kort på sig själv med en latte i handen och klicken väl synlig i bakgrunden (om man kisar och har druckit fyra Corona) kanske är värt att pröva.

6. För att föra djupa samtal om livet med vänner och andra. Absolut inte! Jag fattar inte vem som skötte ljudisoleringen på det stället. Såå svårt är det faktiskt inte att slänga upp ett par isoleringsskivor i taket. Som det är nu så måste man hålla för öronen, blunda och nynna tyst för sig själv på valfri låt av Willie Nelson för att överhuvudtaget kunna höra sig själv tänka. Då kan ni tänka er hur svårt det är att föra en dialog i sagda miljön. Har man dessutom oturen att komma förbi mitt under ett barnvagnsfika med glada damer i de dryga 30 som betäller kladdkaka och negerboll och har med sig minst två skrikande knattar var, då rekommenderar jag att man vänder på klacken redan vid Torsten.

7. För att Blondinbella/annan inflytelserik person rekommenderat stället. Kanske. Om Blondinbella skriver att Coffeehouse är såå 2006 och att Wayne's är the place to be så är det klart att många av hennes allierade slänger på sig ljusblåa Fjällräven, smetar lite Idomin på läpparna och knatar raka vägen till Waynes och beställer en vaniljlatte som, på något underligt vis, lyckas räcka i hela 2,5 timmar.

Det här blev ett väldigt långt inlägg. Har du lyckats läsa hela så är jag otroligt imponerad, tacksam till och med. Så tacksam att jag rentutav kan slå på stort och bjussa på en kopp kaffe på W's vid lämpligt tillfälle.

Shine on!

5 kommentarer:

Johanna sa...

Wayne, Swayne, Whatever! Me don´t like. Större hatkärlek finns nog inte i Skell annat än den så kallade fontännen/statyn/penisen på torget.

Hugo sa...

Allt jag säger är King Kong.
Fråga Jack.

polacco 2.0 sa...

Hola Maria:-)

Hoppas att du uppskattade den flerstämmiga bastusången. Vi tog i ända från tårna.

Klart att jag läser dina inlägg, från början till slut. Tycker överlag att du följer den dramaturgiska kurvan ytterst väl. Muy bien.

Mr Wayne får vi ta och träffa. Vad gör du i veckan? Vi höres!

Anonym sa...

Jag är väldigt upprörd Maria. Eller, förutom över Tovejackpunkten. men VÄLDIGT upprörd!=C

maria sa...

Ronny, jag hörde inte så mycket av bastusången, den överröstades av sorlet från Balzac och mina egna fåfänga försök att göra mig hörd!

På tal om bastu, gissa vem som spenderade en härlig kvart med Inger i bastun på Eddahallen idag?! Jag VET att du är avis! :D

Känns roligt att du är en trogen läsare! Vi måste verkligen ses innan jag åker, i veckan är jag dock ganska så upptagen, får finfrämmande från sthlm också :) men början av nästa vecka kanske?

Tove...lägg av!! :)