augusti 26, 2008

Det där med CV.

Jag har sökt lite jobb de senaste veckorna. Dock har jag aldrig varit någon stjärna på att skriva CV:n. Hur som haver så försökte jag ändå knåpa ihop något som var en lagom blandning av skryt och ödmjukhet. Det gick sådär.

För ett jobb skulle man fylla i en färdig mall på ett CV. Det gick alla tiders tills jag kom till "intressen". Jag skrev "kultur" och ordbajsade lite om Kafka och Mankell och musik jag gillar. Sen skrev jag "sport". Och informerade om att jag själv spelar basket och dessutom gillar att titta på fotboll och hockey och yadayada...tråkigt!

Sen hade jag tänkt skriva "resa". Men sen tänkte jag två gånger för ovanlighetens skull. Varenda svensk hade väl skrivit sport, resa, umgås med vänner, musik osv. Genom det skulle jag inte få nåt jobb. Nej, här gällde det att ligga steget före. Tänk som en arbetsgivare, man måste sticka ut ur högen med ansökningar.

Så på tredje och sista intresset skrev jag "kvalitetsporslin". Plitade ihop en ömsint kärlekshistoria om mitt fiktiva förhållande till Gefle och Rörstrand och den norska godbiten Figgjo, som Greasemonkey lärt mig om en gång i tiden.

Nu väntar jag bara på svar. Jag skulle tippa att jag har jobbet som i en liten skolåda.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha du är ju inte frisk!

Anonym sa...

Meha, hoppas du får jobbet och tvingas hålla porslinsfasaden uppe genom att prata om fara på obskyra auktioner och dagdrömma om koppar.

Anonym sa...

henrik brukar skriva träskodadans och indisk strupsång, det tycker jag är orginellt, fast då var din förståss också väldigt fyndig!=D

Anonym sa...

Men vi fick ju lära oss att skriva Curriculum Vitae med självaste Tuan! Vad hände med dessa kunskaper??

Du råkade inte söka jobb på DUKA?

Buena suerte con el buscando trabajo:-)

maria sa...

Tove: Tack, och hur gick det för dig igår med utövandet av ditt största intresse, läsa studielitteratur på bussar!?;D

Ronny: Inte mycket av det jag lärde mig av Tuan sitter kvar, bara hennes andedräkt som spökar för mitt inre då och då...

Anonym sa...

Haha, alltså, var försiktig med vad du önskar.