december 22, 2008

Man blir klokare med åren.

Och allt eftersom åren har gått så har jag börjat inse vissa saker. Till exempel att jag förmodligen aldrig kommer att hamna i himlen. Jag tror jag tillhör den sällsamma skara som kommer bli förpassade mot betydligt varmare trakter när tiden väl är inne.

Jag visste dock inte att den skulle vara inne så snabbt. Idag öppnades plötsligt portarna till helvetet och jag stod där, förvånad och storögd och fattade ingenting. Jag hade ju varken sett skymten av Sankte Per eller Hin Håle. Jag blev lite ledsen när jag tänkte på allt jag inte hunnit med i jordelivet. Men nu var portarna öppna och människor strömmade in till värmen och vad de trodde var räddningen. Jag var inte sämre och tog rygg på en man som såg ut att ha dött en naturlig död.

Det skulle jag inte gjort. Jag befann mig helt plötligt på Åhléns. Den 22 december.

Inte att rekommendera. Där befann sig nämligen även 13 507 andra ur ortsbefolkningen som var ute i samma ärende. Jag började svettas floder, förbanna folk som tar med sig barnvagn en dag som denna och sätta upp långsamtgående fordon-skyltar på pensionärernas ryggar. Jag fick i alla fall mina ärenden uträttade till slut. Åhléns i juletid måste vara helvetet på jorden, tänkte jag för mig själv efter att ha krypit zick-zack mellan glada hemvändare som inte alls tycker det är genant att ställa sig och prata i grupper om minst sju i de stora gångarna.

Sedan träffade jag på Dumfredde och fick det hela bekräftat.

9 kommentarer:

Funky Fred sa...

Att du känner Helenas granne, det visste jag inte. Kul för dig.

maria sa...

Inte jag heller..

Funky Fred sa...

Han heter iaf så, fråga henne om du inte tror mig.

Johanna sa...

Dessa jävla barnvagnar...

maria sa...

Haha, du gillar ju inte ens det som är i dom, va?=P

Anonym sa...

Mycket gnäll tycker jag. prova jobba på Waynes den 22andra så ska du få smaka ångest, När alla sönderstressade pms-mammor inte hittar sina julklappar kommer de in och ska köpa fika. Det är djävulen på jorden. man skulle kunna tolka det som att Jesus kommer med frid och allting vänder, men nej, för på fredag börjar mellandagsrean...

maria sa...

Ur askan i elden för dig. Folk snackar om julstress i Sthlm, men då har de inte varit på Waynes i Skellefteå en eftermiddag i december..

Anonym sa...

Vad är det här för gnälligt pensionärsinlägg?! Kunde inte sagt det bättre själv. Tyvärr är det enda som händer när man själv kan knäcka smalben med barnvagnen att man står svär bakom en hög fnittrande kåffeindiebönor(nån slags smiley av nåt slag). Life's a bitch and then you die, thats why we get high, because you never know, when you gonna go.. Lite hiphopgangstaromantik måste ni kunna om ni ska klara er i den stora hårda huvudstaden...

maria sa...

Man märker en tydlig generationsklyfta mellan den generationen som kan göra smileys och den som inte kan det =D