februari 03, 2009

En vanlig dag på stan.

Jag och Ronny lyckas alltid kläcka fantastiska idéer när vi inmundigar lunch. Eller lyckas och lyckas, men någongång ska ju vara den första.

Så idag fick vi för oss att göra ett studiebesök hos Pingstkyrkan, för att de "hade tillgång till en så pass stor lokal att det borde försiggå andra suspekta aktiviteter där inne" eller nåt i den stilen.

Sagt och gjort, efter buffé på Tatung begav vi oss tvärs över Stationsgatan och stod plötsligt mitt framför denna oerhörda, till synes ointagliga, tegelfästning. Vi prövade alla ingångar, gick runt huset, men tom personalingången var låst.

Lite uppgivna gick vi mot EFS istället, mest för att morsa på Eva men även för att kolla in altartavlan och sakristian (?). Väl där upptäckte vi att tekniken gått framåt inom denna gren av Svenska kyrkan.















Något så gentilt som en kollektomat hade jag aldrig sett förr. Jag blev eld och lågor och valde givetvis att skänka pengar till EFS kyrkan. Fika är inte riktigt min grej som ni kanske vet.















Jag hade spenderarbyxorna på mig denna eftermiddag och känner mig riktigt nöjd med min insats. Nu hoppas jag att jag blir förlåten alla min synder och sånt där. Det brukar alltid gå köpa sig fri. Typ...

9 kommentarer:

Funky Fred sa...

Nått stort djävulskap har du hittat på i helgen, annars skulle du inte söka upp TVÅ kyrkor i ett desperat försök att bikta dig och be om syndernas förlåtelse!

maria sa...

Störd.
Mer troligt att jag ville vidga mina religiösa vyer, ja.

Anonym sa...

För Funkys upplysning kan jag meddela att när alla andra kyrkor svek så var Nyström på väg mot katolska kyrkan för att (ja, kanske desperat) bikta sig!

En god medmänniska är hon ju iaf, skänker fina stålar och öppnar dörrar åt gamla gummor! Det ska du ha, Maar!

maria sa...

Fy fan vad fint. Jag fäller en liten tår på fleecefilten runt mina axlar. Tack, Eva, vän i nöden.

polacco 2.0 sa...

Hola Maria. Es siempre muy divertido almorzar con tu:-)

Hade katolska öppet? Vi får väl se om Sverige blir som drottning Kristina ville ha det. Annars kanske Stadsmissionen blir statsreligion. Vem vet, ett biktbehov kan komma plötsligt.

Och kom ihåg, du har inte någon egen vilja...

Anonym sa...

hur generös e du egentligen
som jp-tea sa:
" maria hur fu än gör blir du nog aldrig fattig"

stämmer nog:P

Anonym sa...

Vissa göra tydligen allt för att köpa sig en plats i himelen. Men tror inte att Gud är så lätt flörtad. Du må bjuda på lite wine,vara generös med drottningkrämen, gubben är ju trots allt rätt gammal & skrynklig för att inte glömma det viktigaste i allas ögon, klyftan!

Anonym sa...

Kan vara första gången men det är ju solklart att funky är helt rätt ute. Inte bra att ligga risigt till med snubben där uppe när man ska förflytta sig till andra sidan klotet. Finns det förresten nån ronny yngre än 35????(ordverifiering triess=pokerdags eller??)

polacco 2.0 sa...

Nog för att jag ofta får höra av folk jag inte känner så väl att jag verkar vara något, upp till några eller flera, år äldre än vad jag faktiskt är (vilket ofta kan härledas till mitt mogna språkbruk samt ibland ålderdomliga förhållningssätt till teknisk utrustning - exempelvis hold-knappar o.dyl.) så måste jag bara påpeka att till och med Maria är äldre än mig.
Men över 35?!? Figo, du innehar rekordet för åldersbedömningen av undertecknad.

Hälsar Ronny / polacco

Post scriptum. Naturligtvis tar jag allt som en komplimang! Eller som en viss person sa efter att ha överskattat min ålder: "Då kanske du slutar att åldras utseendemässigt när du är kring 30 och ser ut likadant när du är 60".